Ilonka Audenaerde: “Enerzijds is er behoefte aan gemak. Mensen staan minder lang in de keuken en hebben minder tijd om te koken. Daarnaast is genieten een randvoorwaarde: eten moet superlekker zijn. Verder is er steeds meer vraag naar gezond en duurzaam geproduceerd voedsel. Nederland heeft bijvoorbeeld verhoudingsgewijs een hoog percentage flexitariërs: mensen die meerdere dagen per week geen vlees eten. In de toekomst gaat ook foodtech een grote rol spelen. De mogelijkheden daarvan zijn eindeloos, zoals verregaande personalisatie. Je krijgt dan bijvoorbeeld inzicht in welke nutriënten je een tekort hebt en op basis daarvan advies over welke voeding je het beste zou kunnen eten.”
“Als ’s werelds grootste groentemerk nemen we onze verantwoordelijkheid. De wereldbevolking groeit, dus er zijn meer monden te voeden, maar door het klimaatprobleem moet dat wel op een duurzamere manier. Het is onze missie om mensen te inspireren en te verleiden om op een lekkere en makkelijke manier meer groenten en peulvruchten te eten. In de media laten we zien hoe je eenvoudig een heerlijke “Kikcurry”, oftewel curry met kikkererwten in plaats van kip, kan maken. Of wat dacht je van ons recept voor “Spaghetti Bololinzen”, oftewel spaghetti bolognese met linzen: dat is superlekker.”
“Een voedingspatroon met meer plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten is beter voor het milieu en gezonder. Duurzaamheid is leidend bij alles wat we doen in de hele keten. Zo stimuleren we actief regeneratieve landbouw bij onze telers om uitputting van natuurlijke hulpbronnen tegen te gaan en de bodemvruchtbaarheid en biodiversiteit te behouden en te herstellen.”
Bij een duurzaam geproduceerd product hoort een duurzame verpakking. “Ook bij de verpakkingen kijken we altijd hoe het duurzamer kan. Wat vandaag nog niet mogelijk is, kan morgen misschien wel. Het grootste deel van onze groenten en peulvruchten verpakken we in blik en dat is op zichzelf al heel duurzaam. Blik is oneindig recyclebaar en 96% van het blik wordt ook daadwerkelijk gerecycled, omdat het een product is dat heel makkelijk uit afvalstromen te filteren is. Voor vriesverse producten hebben we in 2021 de stap naar monoplastic gemaakt, waardoor onze zakken nu recyclebaar zijn. We zoeken constant naar verdere verbeteringen; een voorbeeld daarvan is het verkleinen van de verpakkingen, wat we onlangs hebben gerealiseerd. Less is more.”
De inspanningen die Bonduelle verricht, hebben resultaat. Het bedrijf is onlangs B Corp-gecertificeerd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Spanje, Portugal, Italië en de Verenigde Staten. De B Corp-erkenning is een internationale, externe certificering voor bedrijven die een positieve impact maken op mens en milieu. “Het onderstreept onze toewijding aan duurzaamheid en een ethische bedrijfsvoering. Wat deze certificering extra waardevol maakt, is dat B Corp niet naar één specifiek aspect kijkt, maar naar de gehele bedrijfsvoering. Een B Corp-status laat zien dat je op meerdere vlakken goed bezig bent. Van de impact in je productieketen tot hoe je met medewerkers omgaat.”
“We hebben Lodiers & Partners verschillende keren ingeschakeld voor het vervullen van open posities, voor zowel vaste als interim-functies. Ik heb Lodiers & Partners leren kennen als een partij die heel goed met je meedenkt en de tijd neemt om je echt te begrijpen. Waar ben je naar op zoek? Welke behoefte heb je?”
“De Benelux, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk vallen onder Bonduelle Noord-Europa. Dat zijn landen met overeenkomsten, maar ook verschillen. Daarom zeggen we: think global, act local. Oftewel: waar kun je synergie creëren, en waar moet je juist inspelen op de lokale behoefte? Dat vraagt van medewerkers een hoge culturele sensitiveit. Je moet openstaan voor andere perspectieven en de natuurlijke nieuwsgierigheid hebben om die te leren begrijpen. Dat geldt bij een executive search in zekere zin ook voor het bureau dat je inschakelt. Lodiers & Partners heeft bewezen dat goed te kunnen. De kwaliteit van de kandidaten die zij voordragen is hoog en de kandidaten die bij ons zijn komen werken, hebben de verwachtingen overtroffen.”
Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl