Open posities
323-2024-Jan-Paul-van-den-Bosch

‘Het managen van generaties is een belangrijke sleutel tot succes’

Hoe blijf je in een nichemarkt en een krappe arbeidsmarkt een werkgever waar mensen graag willen werken? Mourik besteedt veel aandacht aan modern werkgeverschap. Jan-Paul van den Bosch, lid van de Raad van Bestuur, vertelt: “De rode draad is dat we moeten zorgen dat we aantrekkelijk werk hebben en dat we een aantrekkelijke werkgever zijn waar medewerkers gezien worden.”

Over Mourik

• Mourik bestaat al sinds 1933 en is wereldwijd actief op het gebied van infrastructuur, industriële diensten, bouw en milieutechniek.

• Het hoofdkantoor is gevestigd in Groot-Ammers. Daarnaast heeft Mourik bedrijven en deelnemingen in België, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Venezuela en op Aruba.

• Mourik had in 2023 een omzet van 647 miljoen euro.

• Kees Jan Mourik is de CEO van Mourik. Hij is de derde generatie Mourik die de leiding heeft over het familiebedrijf.

Wat is modern werkgeverschap?

‘Mourik maakt morgen’, is de slogan van Mourik. Om morgen mogelijk te maken, zijn dagelijks ruim tweeduizend medewerkers wereldwijd actief. Hoe blijf je als werkgever met vestigingen op verschillende continenten aantrekkelijk voor huidige en nieuwe medewerkers? Dat is een van de vraagstukken waarmee Jan-Paul van den Bosch zich bezighoudt. Hij is binnen de Raad van Bestuur onder meer verantwoordelijk voor HR. “Modern werkgeverschap is een containerbegrip dat je op honderd verschillende manieren kunt uitleggen, in de basis is de rode draad dat we ervoor moeten zorgen dat we aantrekkelijk werk hebben en dat we een aantrekkelijke werkgever zijn waar medewerkers gezien worden.”

Lodiers_Mourik_T8A1614

Jan-Paul van den Bosch

“Als familiebedrijf zijn we ervan overtuigd dat ondernemen niet alleen draait om de omzet en de winst, maar vooral ook om aandacht voor onze mensen en de wereld om ons heen.”

‘Veranderen is het nieuwe normaal’

“Wij zijn een familiebedrijf dat de ramen open heeft staan naar de buitenwereld. De ontwikkelingen gaan razendsnel en veranderen is het nieuwe normaal. Het managen van generaties is een grote uitdaging en een belangrijke sleutel tot succes. Bij Mourik werken ruim 2000 medewerkers met verschillende (culturele) achtergronden en uit verschillende generaties. Jonge mensen hebben andere behoeften dan zestigplussers als het gaat over hoe ze het werk inrichten, en ook binnen generaties zijn de wensen en behoeften anders. Het is de kunst om daar een goede modus in te vinden, waarbij we – als dat kan – de verantwoordelijkheid laag in de organisatie leggen. Hybride werken is daar een mooi voorbeeld van: wij leggen vanuit het management niet van bovenaf beleid op. Het is echt aan de teams om zelf daar op een goede manier invulling aan te geven, in overleg met de leidinggevende en collega’s.”

Aandacht voor elkaar

Omzien naar elkaar en aandacht voor elkaar staan bij Mourik hoog in het vaandel en dat uit zich op allerlei manieren. Van den Bosch: “Wij zijn een zorgzaam familiebedrijf. We hebben bijvoorbeeld de Stichting Ondersteuning Mourik Medewerkers: een vangnet voor collega’s die met een tegenslag te maken krijgen. Een medewerker die bijvoorbeeld medische kosten niet vergoed krijgt en als gevolg daarvan in financiële problemen dreigt te komen, kan daar een beroep op doen. Ook als er andere impactvolle veranderingen zijn in het persoonlijke leven van een medewerker, gaan we in gesprek om te kijken hoe we de medewerker daar zo goed mogelijk in kunnen ondersteunen, door bijvoorbeeld taken tijdelijk anders te verdelen.”

Lodiers_Mourik_MR17219

Jan-Paul van den Bosch

“We hebben gemiddeld genomen een lager verloop dan onze concurrenten en ook kritische vacatures kunnen we nog steeds invullen.”

‘Lodiers & Partners levert’

Voor het invullen van open posities schakelt Mourik onder andere Lodiers & Partners in. “We werken nu drie jaar samen met Lodiers & Partners. Lodiers levert: als je een vraag stelt, word je goed geholpen. Dat doen ze steengoed. Robert Lodiers heeft aan weinig woorden genoeg om te snappen wat ik bedoel. Uit eigen ervaring weet ik dat zakelijke dienstverlening iets heel anders is dan de aannemerij en binnen ons bedrijf bedienen we ook nog eens heel verschillende markten en industrieën. Petrochemie is echt anders dan infrastructuur. De vijver waarin we vissen is heel klein; we hebben wel eens vacatures waarvoor maar tien mensen in Nederland geschikt zijn. Om executive searches dan succesvol te doen, moet je begrijpen hoe de aannemerij werkt. Lodiers heeft bewezen dat te snappen.”

Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl

linkedin Ontwikkelingen volgen?
© 2024 Lodiers & Partners Privacy Policy Algemene Voorwaarden Cookieverklaring