Arnold Frinks is via Lodiers & Partners aangesteld bij Mourik Global als interim algemeen directeur. Mourik Global houdt zich onder andere bezig met het onderhoud van raffinaderijen wereldwijd. Als interim algemeen directeur is hij verantwoordelijk voor de (re)organisatie, de winstgevendheid van het bedrijfsonderdeel en het toekomstbestendig maken.
Arnold Frinks heeft ruime én internationale ervaring op het gebied van olie- en gaswinning. Na zijn studie Petroleum Engineering begon hij bij Schlumberger (SLB), een mondiaal technologiebedrijf dat zich onder meer bezighoudt met serviceverlening binnen de energiesector. Arnold werkte bij SLB aan de upstream-kant van de olie- en gasindustrie (exploratie en productie). Zijn interim klus bij Mourik Global is aan de downstream-kant: de raffinage van fossiele brandstoffen. Hij is bij Mourik Industrie verantwoordelijk voor de divisie Mourik Global, welke het onderhoud verricht van raffinaderijen wereldwijd. “We hebben 200 mensen wereldwijd in dienst, maar als we op een raffinaderij een turnaround (onderhoudsstop) doen, kan dat per plant oplopen tot soms wel 1.000 mensen.”
“Als interim manager is mijn visie dat je waar nodig snel en effectief moet ingrijpen. Het is belangrijk om oude gewoonten te kunnen herkennen en open te staan voor veranderingen, zowel van binnenuit als opgelegd door de markt. Dat kan lastig zijn omdat je feitelijk weinig geschiedenis hebt wanneer je begint. Het is daarom heel belangrijk om acceptatie binnen het team te creëren. Het is ook essentieel dat je in het begin goede afspraken maakt over de koers die je gaat uitzetten. Het is de kunst vast te houden aan die afspraken en je niet te laten leiden door de waan van de dag. Tegelijkertijd moet je zichtbaar zijn én blijven voor stakeholders binnen en buiten de organisatie. Belangrijk is ook dat je de opdrachtgever op strategische momenten inlicht over waar de organisatie staat en wat de voortgang is.”
“Los van het vinden van de organisatorische balans, moet je ook goed kunnen omgaan met de mensen waarmee je werkt,” legt Arnold uit. “Je moet je bewust zijn van de cultuur binnen het bedrijf. De dynamiek binnen een familiebedrijf als Mourik is toch weer anders dan binnen bijvoorbeeld een multinational. De ervaring die ik heb opgedaan in verschillende functies en verschillende landen maakt het makkelijker om een groep te begrijpen. Daarnaast heb ik als HR-directeur ervaring opgedaan in het succesvol opbouwen van een team. Je moet het samen doen; het is mijn taak het beste uit het individu te halen.”
“Lodiers & Partners heeft goed gekeken of er een match was tussen mij en Mourik Global. Omdat ik al eerder contact had gehad met Robert en Margreet, waren ze goed op de hoogte van mijn achtergrond en kenden ze mijn ervaringsniveau. Daarna ben ik met de klant aan tafel gaan zitten. Ik vond het heel belangrijk om te begrijpen wat de opdracht was. Er lagen meerdere uitdagingen en mijn opdracht was heel duidelijk omschreven in drie onderdelen. Het eerste was het analyseren van de organisatie en met een voorstel komen ter verbetering. De tweede stap was het meer winstgevend maken van de afdeling. Het derde en leukste onderdeel - waar ik nu nog mee bezig ben - is het toekomstbestendig maken van de afdeling. Dat is niet alleen kijken naar innovatie en nieuwe technologieën, maar ook zorgen voor de ontwikkeling van talenten binnen het bedrijf. Dus echt kijken of iedereen op de juiste plek zit. En dit alles in een internationale context.”
Arnold is zeer te spreken over het contact met Lodiers & Partners: "Ik ken geen ander bureau dat op dezelfde manier werkt. Ze zijn zeer actief en betrokken. We hebben regelmatig contact. Dan draait het niet om het aanbieden van een opdracht, maar zijn ze oprecht geïnteresseerd in mij en waar ik mee bezig ben. Doordat zij hun interim kandidaten zo goed kennen, weten zij ook heel goed wie ze waar kunnen plaatsen.”
Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl