Martijn Hurkmans is HR Director bij Koninklijke Ahrend. Hoe kun je als organisatie in deze krappe arbeidsmarkt medewerkers aan je binden en boeien? “Je moet méér bieden dan alleen die leuke vrijdagmiddagborrel.”
“In elke organisatie zijn mensen het belangrijkste kapitaal. Tevreden werknemers presteren beter en zijn loyaler. Een gezonde en inspirerende werkomgeving helpt bovendien om getalenteerde mensen aan te trekken. Een goede, ergonomisch verantwoorde werkplek is daarvan een belangrijk onderdeel. Dat is onze specialiteit als Koninklijke Ahrend. Als marktleider in duurzaam en circulair kantoormeubilair werken we aan een werkomgeving waarin mensen met plezier werken en graag samenkomen om het beste uit zichzelf én elkaar te halen en waar talent de ruimte krijgt.”
“Voor onszelf geldt als werkgever: practice what you preach. Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. Happy people zorgen voor happy customers. Op de huidige arbeidsmarkt, met een schaarste aan talent, is dat een extra uitdaging. Werkgevers vallen over elkaar heen met aanbiedingen om personeel te werven. Met alleen een leuke vrijdagmiddagborrel kom je er niet meer. Je zult veel meer moeten doen en dat doen we bij Koninklijke Ahrend op allerlei manieren.”
“Echte, oprechte aandacht voor mensen: daar draait het om. Dat begint al voordat mensen bij ons komen werken. Wij vertellen kandidaten een eerlijk en transparant verhaal over wat werken bij ons inhoudt en zorgen voor een goede onboarding. Wij faciliteren medewerkers in de reis die ze bij ons maken en investeren in opleiding en begeleiding, waarbij we niet alleen inzoomen op de rol als werknemer, maar ook op de persoon. Waar sta je in het leven? Waar wil je naar toe? Wat moet je nog leren en hoe kunnen we jou daarbij helpen? We willen medewerkers helpen om zich te ontwikkelen en ervoor zorgen dat ze lekker in hun vel zitten en zich prettig voelen. En op welke manier kunnen wij het talent van medewerkers inzetten in lijn met de doelstellingen van onze organisatie? Door middel van aanmoediging, waardering, eigen verantwoordelijkheid en richting te geven kunnen we mensen in staat stellen succesvol te zijn voor onze klanten.”
“Als werkgever willen we heel graag betrokkenheid creëren en dat doen we op allerlei manieren. Om een voorbeeld te noemen: de laatste twee jaar hebben we circa 200 nieuwe medewerkers aangenomen, van wie er 140 jonger zijn dan 34. Voor alle medewerkers die zich jong van geest voelen, hebben we onder andere YAP opgericht: Young Ahrend Professionals. Dat is een platform om elkaar te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Regelmatig hebben we een leuke activiteit en organiseren we een kennissessie met een interessante spreker. Ook is er ruimte om suggesties voor verbeteringen aan te dragen en bepaalde businesscases op te pakken. Door dit soort initiatieven voelen mensen zich gehoord en neemt de betrokkenheid toe.”
“De arbeidsmarkt verandert. Nieuwe mensen die op arbeidsmarkt komen of mensen die doorgroeien na hun eerste baan, hebben heel andere verwachtingen dan vroeger. De trend die ik zie is dat mensen heel erg behoefte hebben aan zingeving en perspectief. Wat is de stip op de horizon? Waar gaan we naartoe? Tien jaar geleden werd die vraag niet gesteld. Als bedrijf moet je daar een antwoord op hebben en perspectief kunnen bieden. Om talenten aan je te kunnen binden als werkgever moet je onderscheidend zijn, purpose creëren en uiteraard zorgen voor een fantastische werkplek.”
“Het klimaat is nu heel belangrijk. Je ziet dat, als je mensen aan je wilt binden, je als bedrijf goed moet kunnen uitleggen wat je doet op het gebied van circulariteit en duurzaamheid. Wij zetten bijvoorbeeld sterk in op het refurbishen van werkplekken en hebben daar een ‘circulaire hub’ voor opgezet. Klanten die wij rondleiden zijn heel enthousiast over alle mogelijkheden die wij bieden om werkgevers te voorzien van een mooie, maar ook circulaire of duurzame werkplek voor hun medewerkers. Ook zijn wij de enige projectinrichter die Cradle-to-Cradle gecertificeerde producten in het assortiment hebben. We merken dat dat niet alleen klanten, maar ook potentiële nieuwe medewerkers enorm aanspreekt. Mensen vinden het fantastisch om klanten te helpen met producten die op een duurzame, circulaire manier tot stand zijn gekomen. Die intrinsieke motivatie weegt voor sommige mensen zwaarder dan zaken als salaris of de functietitel.”
“Duurzaamheid zit hem ook in personeelsbeleid en maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen. Daarin zit een directe relatie met diversiteit en inclusie. Dat vinden we superbelangrijk en hebben we verankerd in onze HR-policy. Wij zijn PSO 30+ gecertificeerd en daar zijn we heel trots op. Dat krijg je namelijk alleen als minimaal 30% van het personeelsbestand bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze certificering is het bewijs dat we het bevorderen van diversiteit en inclusie niet alleen in ons beleid hebben staan, maar dat we het ook echt doen.”
“Bij ons merk Presikhaaf Schoolmeubelen, waar we schoolmeubilair maken voor het primair onderwijs, werken circa 160 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het maakt niet uit of je herintreder bent, of een andere beperking hebt waardoor je een lagere loonwaarde hebt: wij kijken naar wat je wél kan. De motivatie van de mensen en de energie die hier hangt is fantastisch. De inzet van deze medewerkers draagt mede bij aan het succes van de onderneming. Het is mooi om deze groep een plek te kunnen bieden en ook het potentieel van deze medewerkers te kunnen benutten, zeker gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Dat is nou echt ondernemerschap met oog voor diversiteit en inclusie.”
Meer weten over wat Koninklijke Ahrend doet? Ga naar de website en laat u inspireren.
www.ahrend.comHoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl