Maart 2020, het moment dat Corona heel Nederland ‘op slot zette’, staat bij eenieder waarschijnlijk nog vers in het geheugen. Organisaties sloten veelal de deur voor al het kantoorpersoneel en productie kreeg te maken met extra ‘hygiënemaatregelen’. Veel investeringsprojecten werden vooralsnog stopgezet, en IT-afdelingen draaiden overuren om iedereen thuis aan het werk te krijgen. Een periode waarin een cultuurverschuiving ontstond inzake ‘thuiswerken’ en waar er nog nooit zoveel is gesproken over werk-privé balans.
Maar een andere, wellicht subtielere of minder prominent uitgesproken verschuiving, is die van Finance. Veel organisaties, en meer specifiek de afdeling Finance, werden geconfronteerd met een tsunami aan wijzigingen op het gebied van budgetten, investeringen, subsidiemogelijkheden etc. En dan heb ik de zaken als aanvragen op het gebied van thuiswerkvergoeding voor internet en koffie, of wijzigingen in mobiliteitsvergoedingen en investeringen in thuiswerkplekken nog maar even buiten beschouwing gelaten.