Open posities
323-2025-vdVelde-de-Gruijter-Tuin-003

Samenvoegen van twee productielocaties in Nederland op tijd gerealiseerd

Van de Velde Packaging is een van de grotere kartonproducenten van België. Het bedrijf heeft door overnames in Europa en daarbuiten zijn ambitie kracht bijgezet door uit te groeien tot een toonaangevende speler in vouwkartonnage en de bijbehorende verpakkingsmachinebouw. Ook in Nederland is Van de Velde Packaging actief, zo werden Remmert Dekker Packaging in Wormer en Veerkarton in Assendelft overgenomen.

Bedrijven die letterlijk op een steenworp afstand van elkaar lagen, maar een totaal andere marktbenadering, type opdrachten en ERP-systeem hadden. Om synergie te bevorderen maar ook om optimaal gebruik te kunnen maken van de gezamenlijke knowhow, werd besloten de bedrijven samen te voegen op de locatie in Wormer. Een klus die niet alleen logistiek ingrijpend was, maar ook op het gebied van cultuur de nodige aandacht vroeg.

Nieuw elan

Interim Manager Frank Tuin kreeg de opdracht om samen met Oscar de Gruijter, plantmanager in Wormer, de samenvoeging te realiseren. Frank Tuin: “Dit is een van mijn laatste dagen hier. Het is gelukt, we hebben de verhuizing en, belangrijk, een nieuwe werkwijze binnen de gestelde tijd gerealiseerd.” Ook Oscar de Gruijter is duidelijk opgetogen dat de missie geslaagd is. “Het bedrijf ademt nieuw elan en we hebben de deadline gehaald. Belangrijk is ook dat we ondanks de verhuizing en de introductie van nieuwe systemen een goed en positief resultaat hebben neergezet.” Vol trots laat Oscar een aantal producten zien. “Als je bij Pathé popcorn bestelt dan zit die in onze verpakking. Als je bij een banketbakker een taart bestelt dan zit de slagroomtaart in een van onze dozen. Krijg je een lunch aan boord van een KLM-vliegtuig dan wordt hij geserveerd in onze verpakking. Zo zijn er nog talloze voorbeelden van luxe tot standaard verpakkingen van massief karton, vouwkarton - al dan niet met coating aan de binnenzijde - tot golfkarton.”

Overbruggen van cultuurverschillen

Frank Tuin: “Die diversiteit geeft ook direct het verschil aan tussen de twee plants. Bij beide is er veel vakmanschap. Maar waar de een gespecialiseerd was in grote series, had de ander juist allemaal kleine oplages en was er niets standaard. Toen ik aan deze interim klus begon, was ik me terdege bewust van de cultuurverschillen tussen de twee locaties. Ik kom zelf uit de streek en weet dat aan welke kant van de Zaan je ook bent, de andere kant anders is. Die verschillen overbruggen is een van de mooie uitdagingen in mijn vak. Daarbij is het belangrijkste dat je duidelijk bent over de verwachtingen en die ook uitspreekt. We hadden een half jaar voor de totale klus, waarbij de verantwoordelijkheden goed waren afgebakend. Zo was het mijn verantwoordelijkheid om, uiteraard in samenwerking met het gecombineerde MT, voormannen en alle medewerkers, het machinepark te optimaliseren en de fysieke verhuizing te regelen. Tegelijkertijd is er een nieuwe werkwijze geïntroduceerd, waarbij een gezamenlijke dagstart en weekoverleg een belangrijke rol spelen. Nadrukkelijk had ik niet de verantwoordelijkheid voor het ERP-systeem, dat was in handen van de CFO en de productie was de verantwoordelijkheid van Oscar.”

323-2025-vdVelde-Frank-Tuin-001

Frank Tuin, Interim Manager

“We hebben ook een nieuwe werkwijze geïntroduceerd, waarbij een gezamenlijke dagstart en weekoverleg een belangrijke rol spelen.”

Goede verdeling van verantwoordelijkheden

Oscar de Gruijter: “Juist de goede verdeling van verantwoordelijkheden is bij een dergelijke klus van belang. Dat begint natuurlijk al bij de eerste kennismaking. Wij wilden als management uitgedaagd worden en hebben Lodiers & Partners eigenlijk met die opdracht op pad gestuurd. Waar ik niet op gerekend had was de snelheid waarmee de opdracht opgepakt werd. Ivonne Kramer, consultant bij Lodiers & Partners, kwam vrij snel met de naam van Frank Tuin en hij was ook nog eens direct beschikbaar. Daar waren we als MT niet helemaal op voorbereid. Na een aantal gesprekken hebben we de beslissing genomen. Onderscheidend is de uitstekende voorbereiding en het vermogen de juiste persoon op de juiste plek te adviseren. Door de manier waarop Lodiers & Partners werkt, maakten zij een goede inschatting. En achteraf hebben zij de ROI, in dit geval Return on Interim-Management, fantastisch ingeschat.”

323-2025-vdVelde-Oscar-de-Gruijter-001

Oscar de Gruijter, plantmanager

“Lodiers & Partners heeft de ROI, in dit geval Return on Interim-Management, fantastisch ingeschat.”

Samen werken aan één doel

“Het is die wisselwerking die hier een grote rol speelde en speelt. Het is de wil van het management en de groep om door te pakken en ervoor te zorgen dat we de opdracht binnen de tijd, op basis van duidelijke communicatie, hebben kunnen afronden. Door de strakke planning, waarbij de verhuizing afgerond moest zijn voordat het AGF-seizoen begint, ontstond er een reis met een duidelijk einddoel. Voor Van de Velde Packaging is het AGF-seizoen (onder meer groente- en fruitverpakkingen) een van de drukste periodes. Die duidelijkheid en ook het feit dat we heel open en transparant zijn geweest over de gestelde doelen, heeft ertoe geleid dat we een ploeg mensen hebben, die één doel heeft en daaraan met elkaar werkt.”

Over Van de Velde Packaging

De historie van Van de Velde Packaging gaat terug naar 1939, toen Pieter van de Velde zijn eerste kartonnen verpakkingen produceerde voor lokale lingerie- en schoenateliers in Schellebelle. Van de Velde Packaging is inmiddels uitgegroeid tot een verpakkingsexpert in ecologische kartonnen oplossingen voor tal van sectoren. Ook biedt het bedrijf verpakkingsmachines op maat aan. Met het hoofdkantoor in Wetteren (België) is Van de Velde Packaging als internationale groep actief in 17 Europese vestigingen.

Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl

linkedin Ontwikkelingen volgen?
© 2025 Lodiers & Partners Privacy Policy Algemene Voorwaarden Cookieverklaring
FD Gazellen 2024