“Ons motto is dat we zo dicht mogelijk bij de klant willen zijn. Dat betekent niet alleen fysiek qua productielocaties, maar juist als het gaat om innovaties en ontwikkelingen willen we naast de klant staan en waarde toevoegen,” vertelt Oscar Bakker. “Op elke locatie hebben we een R&D-afdeling en een proefkeuken. We kunnen dus op elke site nieuwe producten testen en ontwikkelen. Recentelijk hebben we een nieuwe range sauzen gemaakt die low calorie zijn en tegelijkertijd in een duurzame verpakking zitten. Dergelijke ontwikkelingen doen we samen met de klant. Duurzaamheid is voor ons belangrijk: het is geen sticker die we op onze producten plakken, het zit echt in ons DNA. Daarom kijken we naar al onze producten en de verpakkingen ervan en adviseren onze klanten hierover proactief”
Oscar Bakker is Operations Manager Central Europe bij Solina, een wereldwijd opererend bedrijf in de voedselindustrie. Oscar is verantwoordelijk voor 10 locaties, in Nederland, Duitsland, België en een deel van Frankrijk. “We bieden dry en liquid solutions voor onze klanten zoals sauzen, kruidenmixen en coatings voor onder andere aardappelproducten. We ontwikkelen hiervoor aangepaste ingrediëntenoplossingen voor onze klanten in de voedingsindustrie; per fabriek hebben we meerdere lijnen.”
We zien een steeds toenemende vraag naar duurzamere verpakkingen. Soms is een product daardoor minder lang houdbaar, wat een uitdaging vormt voor R&D, omdat we geen conserveringsmiddelen willen toevoegen. Sterker nog, we willen dat onze producten 'clean' zijn. Daarom sparren we veel over de afweging tussen houdbaarheid en duurzaamheid met onze klanten.
Op onze locaties zijn we voortdurend aan het kijken naar mogelijkheden om processen te verbeteren en op die manier verder te verduurzamen. Een voorbeeld hiervan is wanneer we een stap in het proces kunnen overslaan, hierdoor besparen we energie en verkleinen we onze CO2 footprint. Voorwaarde voor een dergelijke stap is natuurlijk dat de kwaliteit hetzelfde moet blijven.
Ook zien we een trend naar meer vleesvervangende producten. We ondersteunen onze klanten samen met ons Future Food-team in de ontwikkeling hiervan en leveren ingrediënten waarmee zij een lekker product kunnen maken.”
“Ik werk twee jaar bij Solina en daarvoor heb ik gewerkt als Operations Director bij Royal A-ware. In die tijd leerde ik Lodiers & Partners kennen. Destijds zochten we een Technical Manager en Robert Lodiers gaf ons een eigenzinnige presentatie. Dat sprak ons aan. Wij hebben uiteindelijk drie goede kandidaten voorgesteld gekregen die alle drie binnen het bedrijf zouden passen. Daarna ben ik altijd met Robert en Helen in contact gebleven. Vorig jaar zochten wij een Site Operations Manager en dat is via Lodiers & Partners gelukt. We zijn sowieso een leuk bedrijf om voor te werken. Dat heeft onder meer te maken met de dynamiek van Solina. We groeien snel en we bieden medewerkers veel mogelijkheden.”
Solina is een wereldwijd opererend concern dat zich bezighoudt met op maat gemaakte ingrediëntenoplossingen voor klanten in de voedingsindustrie, de foodservicesector, de slagerijsector en de nutritionsector. Wereldwijd zijn er 41 locaties en 3900 medewerkers. Solina ontwerpt voedseloplossingen die bijdragen aan de productie van voedsel dat goed is in elke zin van het woord: goed voor de mens en goed voor de planeet.
Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl