Open posities
274A4694

Hoe krijg je meer diversiteit in een organisatie?

“Wees je bewust van je eigen vooroordelen”, zegt Wendy Ladage, HR Manager Nederland bij C. Steinweg Group. “Soms ben je geneigd om in een wervings- en selectieproces te gaan voor de kandidaat die op jou lijkt. Voor je het weet heb je een team waar iedereen blond haar en blauwe ogen heeft. Als je diversiteit in je team belangrijk vindt, is het juist goed om te kiezen voor een kandidaat met een heel ander profiel dan jij hebt.”

‘De rol van HR is veranderd’

“Ik werk ruim twintig jaar in verschillende rollen in HR-functies, nu als HR Manager Nederland bij de C. Steinweg Group. Wat ik merk is dat HR steeds meer een strategische positie inneemt. Vroeger zorgde HR er bij wijze van spreken voor dat de salarissen op tijd werden betaald, de verlof- en verzuimdagen werden bijgehouden en dat er budget was voor de kerstversiering. Nu zijn we binnen het Management Team echt een gesprekspartner voor strategische vraagstukken. Waar willen we naartoe als organisatie? Wat en wie heb je daarvoor nodig?”

NIK_0597-1

Wendy Ladage

“Diversiteit is méér dan de man-vrouwverhouding in je organisatie. Diversiteit zit ‘m ook in een goede mix van ervaring, leeftijd en culturele achtergrond.”

De meerwaarde van diversiteit

“Diversiteit vind ik persoonlijk een belangrijk onderwerp en een kans om je organisatie sterker te maken. Mijn ervaring is dat diversiteit zorgt voor beter presterende teams omdat je een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benadert en daar met elkaar een dialoog over hebt. De discussie over diversiteit wordt vaak platgeslagen tot de man-vrouwverhouding in een organisatie, maar in mijn beleving is het veel breder dan dat. Diversiteit zit ‘m ook in een goede mix van ervaring, leeftijd en culturele achtergrond.”

‘De wereld is veranderd en daar moet je in mee’

“Diversiteit voorkomt dat je als organisatie narrow-minded wordt. Het helpt om vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en het opent je de ogen over zaken waar je zelf nooit bij hebt stilgestaan. Vraag de jongere generatie eens om naar een probleem in jouw bedrijf te kijken. Wellicht komen ze met heel andere inzichten en waardevolle ideeën waar je zelf nooit aan had gedacht. Sowieso is het goed om binnen het MT diversiteit in generaties te hebben om feeling te houden met maatschappelijke trends. Tegenwoordig kun je als jong stel niet meer zeggen van: de een werkt en de ander blijft thuis en zorgt voor de kinderen en het huishouden. Dat gaat niet meer. Dat betekent dat ook de zorgtaken anders verdeeld moeten worden en dat ook mannen meer parttime werken. Als je 50 of 60 jaar bent en het vroeger wel anders had geregeld kun je vanuit je eigen referentiekader met onbegrip naar zo’n maatschappelijke trend kijken, maar de wereld is veranderd en daar moet je in mee.”

274A4689

Wendy Ladage

“Als je over een kandidaat denkt: ‘dit is hem niet’, denk dan eerst drie keer na voordat je dat besluit neemt. Waarom vind je dat?”

‘Wees je bewust van je eigen vooroordelen’

Welke inzichten neemt Wendy Ladage mee in wervings- en selectieprocessen? “Wees je bewust van je eigen vooroordelen. Soms ben je geneigd om, onbewust, te gaan voor de kandidaat die op jou lijkt. Voor je het weet heb je een team waar iedereen blond haar en blauwe ogen heeft. Als je diversiteit in je team belangrijk vindt, is het juist goed om te kiezen voor een kandidaat met een heel ander profiel dan jij hebt. Dat vraagt iets van jou als HR-functionaris. Als je tijdens een sollicitatie bij een kandidaat denkt ‘dit is hem niet’, denk dan eerst drie keer na voordat je dat besluit neemt. Waarom vind je dat? Heb je de kandidaat met wie je een leuk gesprek had en met wie je wel klikte net zo het vuur aan de schenen gelegd als de kandidaat met wie je de klik niet had? Die bewustwording is heel belangrijk.”

Hoe kun je diversiteit bevorderen?

“Het heeft niet altijd zin om hele beleidsnota’s te schrijven over diversiteitsbeleid, het is vooral een kwestie van doen. Dat kun je binnen HR ook doen zonder er heel erg de nadruk op te leggen, bijvoorbeeld in je vacatureteksten. Het is algemeen bekend dat vrouwen meer reageren op woorden als ‘samen’ en ‘samenwerken’, terwijl mannen meer aanslaan op termen als ‘resultaat’ en ‘daadkracht’. Als we een executive search bureau inschakelen, zeggen we aan de voorkant altijd dat we een divers aanbod van kandidaten willen. Lodiers & Partners doet dat altijd heel goed. Wat ze ook heel goed doen, is eerst goed uitvragen wat je zoekt. Als opdrachtgever leggen ze me daarin ook het vuur aan de schenen en daardoor weet ik dat het grondig gebeurt. Dat geldt ook voor de interviews met kandidaten. Het resultaat is dat er altijd kandidaten worden voorgedragen die goed in het profiel passen.”

Hoofdstraat 252, 3972 LK Driebergen-Rijsenburg
+31 (0)343 44 48 68 | contact@lodiersenpartners.nl

linkedin Ontwikkelingen volgen?
© 2024 Lodiers & Partners Privacy Policy Algemene Voorwaarden Cookieverklaring