Talentontwikkeling en communicatie zijn belangrijk
SanoRice is wereldwijd de grootste producent van gepofte rijst-, maïs- en meergranenwafels. De producten worden verkocht aan A-merken, retailers en distributeurs in meer dan 40 landen. Vestingen zijn er in Veenendaal (Nederland), Zottegem (België) en Borgo Vercelli (Italië). Sarah Sonnen, Head of HR: “Een van de grootste uitdagingen bij SanoRice is laten zien dat HR van grote strategische waarde is. SanoRice is primair een productiegerichte omgeving, we maken een prachtig product en zijn daar ongelooflijk trots op. In de groei die we doormaken willen we ook een transitie bewerkstelligen die ervoor zorgt dat de mens meer centraal komt te staan. Daarbij zijn thema’s als talentontwikkeling en communicatie belangrijk en gaan we feitelijk van functie gestuurd naar vertrouwen.”
‘Mensen steeds meenemen’
Sarah Sonnen stuurt de verschillende HR-teams in de plants aan. “De transitie naar meer, employee development en aandacht voor de soft skills is onder meer ingegeven door de groeidoelstellingen van het bedrijf. We zijn begonnen met te luisteren naar de verschillende vragen uit de verschillende landen en hebben daarna de teams op sterkte gebracht. Het is een samenspel tussen de verschillende management teams en HR, die de transitie op HR-gebied mogelijk maakt. Om een en ander te kunnen borgen is de interne communicatie verbeterd en zijn de trainingsmogelijkheden uitgebreid. Het is in het hele traject ontzettend belangrijk dat je de mensen steeds meeneemt in de stappen die de organisatie maakt. Covid-19 is daarin overigens wel een vertragende factor maar toch, als ik zie wat we nu al bereikt hebben als team, dan ben ik daar trots op.”